آیا هر نوع نیش زنبور شفابخش است


 


اگر در طبیعت هستید و زنبور عسل به شما حمله می کنند و قصد نیش زدن بر روی پوست شما به ویژه کودکان را دارد، بهتر است تا جای ممکن از آن فراری باشید.


وقتی صحبت از زنبور درمانی و یا زهردرمانی زنبور عسل به میان می آید، برخی گمان می کنند که وقتی یک زنبور عسل به سمت آن حرکت می کند تا آنها را نیش بزند، نباید هیچ عکس العملی از خود به نمایش بگذارند. در واقع برخی گمان کرده اند که نیش زنبور عسل همواره برای آنها مفید بوده و هیچ گونه مشکلی را برای بدنشان به وجود نمی آورد. این در حالی است که نیش زدن زنبور عسل تفاوت بسیار زیادی با خواص زهر او دارد.

با توجه به اینکه مکانیسم نیش زدن زنبور همراه با وارد کردن نیش به درون بدن انسان است، مشکلات مختلفی را برای بدن انسان ایجاد می کند. علاوه بر این، وقتی از زهردرمانی صحبت می کنیم، دقیقا زهر مورد نیاز بدن مشخص شده و محل اثر نیز تعیین می گردد. همچنین ممکن است از زهر برای تولید داروهای مختلف خوراکی یا موضعی استفاده شود.

حقایقی جالب در مورد نیش زنبور عسل
در نتیجه نمی توانیم به این سادگی بگوییم که نیش زدن زنبور در هر قسمت از بدن انسان می تواند برای او مفید باشد. در این مطلب تلاش کرده ایم تا به برخی نکات در مورد اینکه هر نوع نیش زنبور نمی تواند شفابخش باشد بپردازیم تا این تصور غلط از ذهن شما خارج شود.

زنبور چگونه نیش می زند؟
شاید بهتر باشد قبل از اینکه به مفید نبودن همیشگی نیش زنبورعسل بپردازیم، به نوع نیش زدن زنبور توجه کنیم. زنبورها به دو صورت به بدن انسان حمله کرده و زهر خود را به بدن وارد می کنند. هر کدام از این دو حالت در شرایط مختلف ایجاد شده و در نتیجه خواص و مشکلات مختلفی را برای بدن انسان به همراه دارد.

در حالت اول زنبور خطر ناشی از نزدیک شدن انسان به کندو را حس نکرده و به هر دلیل به این نتیجه می رسد که انسان را با نیش خود تنبیه کند! در این شرایط زنبور به آرامی و بدون هیچ گونه عجله ای بر روی بدن انسان نشسته نیش را به درون بدن فرو برده و پس از تزریق زهر نیش را خارج و از بدن جدا می شود. در این شرایط نه برای زنبور مشکلی به وجود می آید و نه بدن فرد دچار مشکلات خاصی خواهد شد.

در حالت دوم زنبور خطر جدی توسط انسان را حس کرده است. در این شرایط زنبور به صورت یک مهاجم به بدن حمله کرده و نیش خود را درون بدن انسان فرو برده و سعی می کند بیشترین زهر را از بدن خود خارج و به بدن فرد مورد تهاجم وارد نماید. در این شرایط با توجه به حالت اره ای نیش زنبور عسل، ممکن است کیسه زهر حتی روده زنبور نیز از بدن خارج و زنبور بعد از مدتی بمیرد.

در این شرایط ممکن است میزان زهری که وارد بدن انسان شده و همچنین خواصی که زهر برای بدن دارد متفاوت از حالت اول است. به نظر می رسد بسیاری از حساسیت های ناشی از نیش زدن زنبور در چنین شرایطی ایجاد می شود. هرچند دانشمندان هنوز نتوانسته اند در این زمینه نتیجه قطعی بگیرند.

نیش زنبور چه مشکلاتی برای بدن انسان دارد؟
یکی از مهم ترین مشکلاتی که نیش زنبور عسل برای بدن انسان دارد، این است که پوست را دچار حفره می کند. به همین علت امکان نفوذپذیری آلودگی های مختلف بدن افزایش می یابد. درست است که زنبور با نیش زدن تلاش می کند زهر خود را درون بدن انسان فرو برد و او را از پای در بیاورد؛ اما یکی از دلایلی که نیش زدن زنبور نمی تواند مکانیسم مناسبی برای درمان بیماری های مختلف باشد، این است که جای نیش ممکن است خود عاملی برای تجمع آلودگی و بروز بیماری در بدن انسان شود.

در نتیجه نیش زدن زنبور همیشه هم نمی تواند به عنوان یک راهکار درمانی شناخته شود. البته نگران نباشید. خوشبختانه راهکارهای مختلفی برای استخراج زهر زنبور عسل از کندو و استفاده از زهر به صورت مجزا بدون نیاز به فرو بردن نیش زنبور در درون بدن انسان ایجاد شده و در سال های اخیر مورد استفاده قرار گرفته است

ایجاد حساسیت و آلرژی توسط نیش زنبور برای بدن انسان
یکی از مهم ترین دلایلی که باعث شده تا بگوییم نیش زنبورعسل نمی تواند همواره شفابخش باشد، این است که در موارد مختلفی دیده شده که نیش زنبور باعث ایجاد حساسیت های خفیف یا بسیار شدید در بدن انسان می شود. با توجه به اینکه نیش یک جسم خارجی است که وارد بدن انسان می شود، پوست به آن حساسیت نشان داده و ممکن است قسمتی که نیش وارد شده دچار حساسیت شود. در برخی از موارد این حساسیت ممکن است به کل بدن انسان سرایت کرده و حتی مشکلات دیگری را نیز برای وی ایجاد نماید.

در روش های سنتی زنبوردرمانی از خود زنبور برای وارد کردن زهر به بدن انسان استفاده می کنیم. به این علت که در این روش توانایی کنترل زهر وارد شده به بدن انسان را نداریم، ممکن است زهرهای وارد شده به بدن باعث بروز حساسیت های مختلف دیگری نیز شود.

در بسیاری از موارد، آلرژی های مخفی در بدن به صورت پنهان وجود داشته اند و با وارد شدن چند نیش به درون بدن، این مشکلات نمایان تر شده و مشکلات بعدی را به وجود می آورد. در نتیجه زهر زنبور عسل باید به طور دقیق و با بررسی های مختلف وارد بدن انسان می شود.

به طور کلی گفته می شود که تعداد ۱۰ الی ۲۰ نیش نوعی پدیده ایمنی در بدن انسان ایجاد می کند که ممکن است بروز واکنش ها و عکس العمل های جدیدی در سطح بدن شود. به همین علت است که بسیاری از دانشمندان در کنار تحقیق بر روی خواص زهر زنبور عسل برای بدن انسان، بر روی درمان نیش زدگی زنبور نیز کار می کنند. چراکه حساسیت ناشی از نیش زدن زنبور ممکن است تا مدت ها فرد را درگیر کرده و مشکلات زیادی را برای بدن به وجود بیاورد. در نتیجه نباید این سادگی از روش نیش زدن زنبور برای زهر درمانی استفاده شود.


سخن آخر !
تلاش کردیم تا در این مطلب به این نکته پردازیم که هر نوع نیش زنبوری نمی تواند برای سلامتی بدن مفید باشد. در نتیجه اگر در طبیعت هستید و زنبور عسل به شما حمله می کنند و قصد نیش زدن بر روی پوست شما به ویژه کودکان را دارد، بهتر است تا جای ممکن از آن فراری باشید. البته توجه کنید که زنبور عسل عموما بدون دلیل فردی را نیش نمی زند. اگر شما به دلیل ترس از نیش زدن زنبور آن را شاکی کنید و با حرکات دست او را فراری دهید، ممکن است حساس تر شده و برای دفاع از خود برای زدن نیش تحریک شود.در چنین شرایطی بهتر است تا جای ممکن تلاش کنید از حساس کردن زنبور بپرهیزید؛ اما اگر متوجه شدید زنبور عسل قصد نیش زدن شما را دارد بهتر است راهکارهایی بیندیشد که از نیش خوردن در امان بمانید.